Albi Svět – Otázky a odpovědi (hra) – RECENZE

Testovali jsme populární vědomostní hru Svět od Albi

Albi Svet otazky odpovedi recenze

Do rukou se nám dostala známá hra od Albi: Svět – Otázky a odpovědi. Na hru jsme se doma těsili, protože moc rádi s rodinou hrajeme hru Česko od Albi (je to staré vydání z roku cca 2005, hra je na stejném principu) a chtěli jsme aktualizovat otázky a místo České republiky, se s otázkami podívat do celého světa. Co na hru říkáme? Preferujeme staré nebo nové vydání? To vše najdete v této recenzi.

Testování a recenze

Hru jsme hráli několikrát v rodinném kruhu napříč věkovými kategoriemi – hráči byli ve věku od 7 do 80 let.

Shrnutí recenze

• Odpovědi formou a. b. c. jsou vhodnější i pro mladší hráče
  • Opravdu velké množství kartiček a otázek, můžete hrát nespočetněkrát a odpovědi si stejně nebudete pamatovat
  • Jendoduchá pravdila na pochopení
  • Staré vydání (Česko) hodnitíme lépe
  • Otevřené otázky ve starém vydání nás baví více
  • Tematické okruhy ve hře Česko nás baví více
  • Velká krabice, nekompaktní – nevhodná na cesty
  • Mladsší hráče hra zpravidla nebaví, protože netuší odpovědi na žádné otázky
  • Hra má pomalejší průběh, čím více hráčů, tím pomalejší

Zjistit aktuální cenu

První dojem a obsah balení

Když jsem hru pořizovala, myslela jsem si, že půjde čistě o aktualizaci naší starší hry Česko. Hra je na stejném principu, jen otázky by zkrátka měly být (a jsou) zaměřeny na zajímavosti z celého světa, kdežto ve hře Česko, jak název vypovídá – pouze na Česko. Hned jsem si v nové verzi hry Svět všimla rozdílu na kartičkách – a to, že odpovědi jsou formou možností a, b, c. Na to jsme u starého Česka nebyli zvyklí, ale říkala jsem si, že to nemůže mít na hratelnost zase takový vliv. Více se o tom rozepíšu v sekci Karty a otázky.

Jinak krabice na hru je poměrně velká a nejedná se cestovní kompaktní hru. Je to taková ta hra co máte uskladněnou doma a hodí se na rodinná setkání. Pojme i více hráčů, než je doporučený počet (stačí když místo figurky použijete třeba minci a body si zapisujete, namísto použití katiček). Hra je pak tím pádem ale zdlouhavější a určitě je zýbavnější, když hru hraje doporučený počet hráčů.

Pravidla a průběh hry

Hru mohou hrát 2-6 hráčů (ale když budete kreatviní i víc, my hráli klidně i v 8 a dokonce po týmech). Každý hráč si vybere figurku a umístí ji na startovní pole hrací desky. Balíček karet s otázkami se zamíchá a položí na určené místo na desce.

Na začátku svého tahu hodí hráč kostkou a posune svou figurku o příslušný počet políček – my to hrajeme tak, že si hráč vybírá směr, kterým chce jít.

Po zastavení na políčku hráč obdrží otázku z karty odpovídající barvě políčka. Barvy představují různé kontinenty:

• Zelená: Evropa
  • Žlutá: Asie
  • Černá: Afrika
  • Červená: Amerika
  • Modrá: Austrálie a Oceánie
  • Hnědá: Napříč kontinenty

Otázku nahlas přečte hráč po levici toho, kdo je na tahu. Každá otázka má tři možné odpovědi, z nichž jedna je správná.

Pokud hráč odpoví správně, získává bod (barevný žeton). Pokud odpoví nesprávně, nedostane nic a hra pokračuje dalším hráčem.

Hráč může získat maximálně jeden žeton za správnou odpověď na otázku z každého kontinentu. Po získání žetonů ze všech kontinentů se hráč musí dostat přesně na cílové políčko.

První hráč, který se dostane na cílové políčko se žetony ze všech kontinentů, vyhrává hru.

Hratelnost

Hra má velmi jednoduchá pravidla na pochopení – to u hry tohoto typu ocením. Je vhodná na rodinné sešlosti více hráčů, i věkových kategorií, takže jednoduchá pravdila jsou zde základ. Složitá pravdila snadno odradí lidi, kteří nejsou zapálenými deskovkovými hráči, děti mohou mít problém spochopením a pokaždé, když je v kolektivu nvý člověk, musí se pravdila vysvětlovat od znovu. To zde odpadá.

Hra ve více hráčích má pak pomalejší tempo, ale např. ve 4 odsýpá rychle, protože sjte neustále na řadě (buď čtete kartičku protihráči nebo jste sami na tahu). Hra se však může poměrně natáhnout, protože získat všech 6 kartiček (tedy odpovědět zprávně na otázky všech kategorií) není vůbec jednoduché. Připravte si na hru tedy minimálně hodinu času.

Karty a otázky

A teď už se konečně dostáváme ke kartičkám a otázkám. Zde musím přiznat, že pro mě byly oproti Česku (starému vydání) trochu zklamání. Mnohem víc nás bavilo odpovídat na otevřené otázky bez možností a), b), c). Protože když má člověk k dispozici tyto možnosti, může si zkrátka jen tipnout a nemusí vůbec nic vědět a má docela velkou šanci trefit se správně. V původní hře jste zkrátka museli zapojit mozkové závity a byla to zábava. Protože kolikrát měl člověk správnou odpověď na jazyku a lovil v paměti správný název či označení. To pri použití a), b), c) nehrozí.

A samozřejmě, dá se hrát bez toho, aby vám protihráč možnosti a), b), c) přečetl. To pak přeci není rozdíl od původní hry, stačí si dohodnout tato pravidla. To jsme si přesně mysleli.

Problém však je v tom, že často je otázka závislá na přečtení možných odpovědí. Např. najdete otázky „Která z těchto možností není (doplňte si cokoliv)?“ a otázky jsou kolikrát ta těžké, že bylo vidět, že počítali s tím, že možnosti a), b), c) odpovídání unsadní. Kvůli této změně nás hra celkově zkrátka nenadchla a často se mnohem raději vrátíme k původní hře Česko, i když ji máme už věky a některé otázky už si začínáme pamatovat.

Výhodou zde však je, že si takto mohou zahrát i mladší hráči – jen je to stejně zase tolik nabaví, když tomu nerozumí.

Každopádně hru Česko máme už od nějakého toho roku 2005, takže pořád chválím to, že i po takové době je ta hra pro nás hratelná a obsahuje opravdu velké množství karet a otázek – stejně tak jako tato hra Svět.

Co se nám ještě na hře Česko líbí více (a to tentokrát platí i pro nov vydání) je rozdělení otázek podle témat, ne kontinentů. Chápu, že u hry světto má svě opodstatnění a zní to zábavně, u Česka je však super, že výběrem kategorie můžete alespoň ovlivnit tematiku otázky. Zkrátka více, že jste dobří v historii, tak se nejdřív snažíte vybírat historii a sport si např. necháváte až nakonec. Je v tom pro mě určitá zábava, která se s výčtem kontinentů vytratila.

Sice si můžete zvolit, že chcete otázky z Evropy, jestli se však bude týkat historie nebo vědy, to už neovlivníte. Asi by mi nevadilo to mít naopak, a vybrat si téma a otázky by byly napříč všemi kontinenty.

Zjistit aktuální cenu

Závěr recenze

Celkově mě hra docela zklamala, protože jsem od ní čekala to, co od starého vydání Česka. Ačkoliv se hra zdá být stejná až na drobné rozdíly, ty drobné rozdíly pro nás udělaly ten rozdíl. Určitě věřím, že se najdou lidé, kterým se tyto změny líbí. Zároveň také neříkám, že Svět je špatná hra. I tak jsme si ji na dovolené několikrát zahráli v mnohočetné skupině lidí. Jen když bdue na výběr, asi stejně sáhneme spíše po starém vydání Česka.

TIP: Jak z recenze jasně vyplývá, určitě vám doporučuji kouknout právě po hře Česko. Nové vydání má sice také odpovědi formou a), b), c), ale otázky má rozdělené podle tématu.