jak zhubnout po porodu

Jak zhubnout po porodu

10 tipů na pohodové hubnutí s miminkem

Jak efektivně zhubnout po porodu? To je otázka, která leží na srdci spoustě nastávajících a novopečených maminek. Málokterá žena se bezprostředně po porodu dostane na původní váhu – a je to naprosto přirozené! Rozhodně nemusíte mít strach, že byste byla jediná, co se vrací domů z porodnice s pár (a někdy i více) kily nahoře. Není potřeba panikařit. do formy se můžete dostat dříve, než vaše dítko začne lozit. Přečtěte si naše tipy na to, jak zhubnout po porodu a to zdravě a bez hladovění.

1. Dejte svému tělu čas

Prvním a důležitým bodem procesu hubnutí po porodu, je dát svému tělu jednoduše čas. Vaše tělo se postupně měnilo a rostlo během 9 měsíců a nemůžete očekávat, že se dostane do původní podoby během pár dní. Je to také proces a není dobré ho urychlovat žádnými zázračnými hubnoucími drinky, hladověním či cvičením v době, kdy se na aktivní pohyb ještě necítíte. Uvidíte, že minimálně během šestinedělí, si ráda odpočinete pokud to jen půjde a stejně tak dopřejte i svému tělu a nenuťte jej do ničeho, na co se necítí. Uvidíte, že když postupně budete dodržovat alespoň některé body ze seznamu, výsledky se velmi brzy dostaví a tělo si s kily navíc poradí z velké části samo.

2. Zvolte zdravou a vyváženou stravu

Jeden z bodů, který můžete aplikovat již od startu mateřství, je zdravá a vyvážená strava. Zajistěte si přísun zdravých a minimálně průmyslově zpracovaných potravin. Vyhněte se sladkostem a konzumujte hodně ovoce, zeleniny a ostatních opravdových potravin jako jsou vajíčka, maso, luštěniny, sýry, zkrátka takové potraviny, jejichž složení netvoří dlouhý výčet cizích slov a ingrediencí. Snažte se vařit si doma a během šestinedělí si v ideálním případě zařiďte, aby bylo vařeno vám. Nesahejte v nouzi po instantních těstovinách ani polévkách ze sáčku a snažte se vyhnout fast foodu. Také se snažte jíst pravidelně.

Věřte, že to málo, co pro sebe můžete udělat pouze přísunem kvalitních potravin, se viditelně podepíše na výsledku – i pokud už nepřidáte nic jiného. Zároveň tím také skrze mateřské mléko zajišťujete potřebné nutrienty pro miminko, protože zdravá a spokojená máma = zdravé a spokojené miminko.

3. Usnadněte si život krabičkovou dietou

Samozřejmě je potřeba, se na zdravé stravování během mateřské, dívat i trochu realisticky. Ne každá máma má po ruce někoho, kdo by jí byl ochotný vařit zdravě a každý den. A málo která máma si najde čas pravidelně vyvařovat a zajímat se původ a kvalitu nakoupených potravin. V takovém případě pro vás může být ideální variantou krabičková dieta. S krabičkami jídla v lednici se také stanete daleko odolnější vůči různým jiným pokušením. Nestane se, že si z nedostatku času na vaření, objednáte rychlé jídlo přes dovážkovou službu – ohřejete si zkrátka to, co máte v ledničce.

Krabičkových diet je na trhu spousta. Doporučujeme však nevybírat žádné extrémní deficitní diety. Zaměřte se spíše na dodávku zdravého jídla z kvalitních surovin.

TIP REDAKCE

Krabičková dieta: Zdravé stravování

Doporučujeme vyzkoušet krabičkovou dietu je ze Zdravého stravování. Hlavní výhodou této krabičkové diety je možnost, vybrat z mnoha různých jídelníčků na míru. Ideální ve vašem případě může být právě program PRO MÁMY nebo RODINA+ (kterým vyřešíte zdravé jídlo pro celou rodinu). V nabídce je však plno dalších možností, jako např. pro vegetariány, vegany, detoxikační strava a další…

Zdravé stravování doručuje svá jídla téměř po celé ČR, takže je velká pravděpodobnost, že doručují právě i k vám.

Uživatelská recenze:

Chtěla bych Vám poděkovat za skvělou práci s krabičkovou dietou. Díky programu PRO ZDRAVÍ se mi podařilo redukovat váhu, cítím se skvěle. Můj cholesterol klesl – to byl hlavní důvod, proč jsem dietu zavedla. Jídlo je ke všemu výborné a za skvělou cenu.

Odběratelka krabiček, zdravestravovani.cz

Ukázat jídelníčky

Pokud k vám krabičky ze Zdravého stravování nedoručují, nevěšte hlavu. Podobných služeb je po celé ČR plno a předplatné krabiček se zdravým jídlem si často můžete domluvit i v lokálních restauracích. Stačí se poohlédnout ve vašem městě.

4. Vyhněte se přidaným cukrům

A pokud na vyvařování čas nemáte a krabičky vám z jakéhokoliv důvodu nevyhovují, udělejte ve svém stravování alespoň jednu jedinou změnu a to, že vyřadíte jakýkoliv přidaný cukr. Zkuste se přidaných cukrů zbavit úplně – to zahrnuje nejen cukr v kávě a sladkosti, ale také všelijaké omáčky s přidaným cukrem, sladké cereálie, rádoby „zdravé“ müsli tyčinky, klasický kečup a majonézu… (možná budete koukat do čeho všeho výrobci naprosto zbytečně přidávají cukr). Uvidíte, že po měsíci bez cukru se dostaví výsledky nejen na váze, ale také na tom, jak se cítíte. A jako bonus, přejdou vás chutě na sladké, které často podněcuje právě konzumovaný cukr.

TIP: Nejlepším průvodcem ve stravování bez cukru je podle nás bezkonkurenčně blog cukrfree.cz, jehož autorka Janina Černá nyní provozuje i eshop plný potravin bez přidaného cukru.

5. Mějte v zásobě zdravé svačinky

A protože mateřství je období plné kompromisů, kdy rozdělujeme čas mezi péči o své miminko, péči o sebe, svůj protějšek, své koníčky a tolik důležitý spánek, je pochopitelné, že i ve stravování dojde k jistým kompromisům. V situaci, kdy zkrátka nestíháte nic, ani si ohřát krabičku s pořádným jídlem z ledničky, pak přichází na scénu rychlé svačinky v podobě sladkých tyčinek a sušenek, které se snažíte potichu přikusovat při kojení, když miminko usíná. Co se tedy nazásobit zdravějšími verzemi tyčinek a rychlých snacků? V nejhorší nouzi tak můžete sáhnout právě po nich a to naprosto bez výčitek.

Tipy na zdravé svačinky:

  • KetoMix – plno nízkosacharidových pochoutek od tyčinek a čokolád, přes proteinové palačinky a kaše, až po zdravé verze pečiva. V KetoMixu si také můžete předplatit dietní plán a postarat se tak o velkou část jídel během dne.
  • BrainMarket – oblíbený eshop s doplňky stravy, nabízí mimo jiné i plno zdravých možností pro rychlé svačinky.
  • Chia Shake – zdravá jídla ze superpotravin. Nechybí dietní koktejly a balíčky, fitness jídla jako omelety, polévky, kaše či proteinové sladkosti.
  • Cukrfree Eshop – již zmíněný eshop patřící k blogu Cukrfree. V sortimentu naleznete bezcukrové verze všelijakých potravin, jako klidně i majonézy, čokoládové pralinky nebo marmelády.
  • Grizly – spoustu zdravého mlsání najdete také na grizly.cz. Široký výběr tyčinek, oříšků, ale také slaných krekrů.

6. Kojte pokud můžete

Víte, že kojení může být prospěšné nejen pro miminko, ale také pro vás? Kojení obecně během prvních 6 měsíců (ale i mnohem déle) má spoustu benefitů. Poskytuje miminku živiny, které jen tak nějakým umělým mlékem nenahradíte, podporuje jeho imunitní systém, snižuje riziko nemocí u miminka, ale i některých nemocí u maminky1ČLÁNEK: About breastfeeding a nakonec, dle výzkumu z roku 2019, kojení vskutku podporuje hubnutí v šestinedělí2STUDIE: Association of Full Breastfeeding Duration with Postpartum Weight Retention in a Cohort of Predominantly Breastfeeding Women. Takže přístě, až budete své miminko zase krmit, myslete na všechny ty úžasné benefity – s kojení se rázem stane oblíbená činnost.

7. Choďte na procházky

Pomalu se přesuneme od výživy k pohybu. Ano, pohyb je při hubnutí také důležitou položkou na seznamu, ale nadmíru prospěšný je především pro vaše psychické a fyzické zdraví. Procházky s kočárkem budou asi prvním aktivním pohybem, který se vám po porodu podaří podniknout – tak si jich dopřejte pořádně. Chůze je totiž pro člověka tím nejpřirozenějším pohybem a doporučených 8000 kroků denně udělá mnohem více, než aktivní půlhodinka na rotopedu. Času s kočárkem můžete využít dvojnásob, když si do sluchátek pustíte podcast či audioknihu. Můžete si také pořídit kočárek do terénu a chodit s kočárkem běhat nebo bruslit.

Tímto nenásilným pohybem se můžete do kondice dostat poměrně rychle a to dokonce dříve, než se zase pustíte do pořádného cvičení.

TIP: Naše tipy na podcasty pro rodiče najdete v článku: Co dělat na mateřské dovolené?

8. Zapište se na plavání s miminkem

Výbornou společnou aktivitou pro miminka a maminky (ale i tatínky) je plavání. Plaveckých lekcí pro rodiče s dětmi se můžete zúčastnit již od velmi nízkého věku dítěte (cca 6 měsíců, ale někde i dříve).

Takové lekce mohou přinést do vašeho života hned několik výhod. Jednak budete s dítětem příjemným způsobem rozvíjet jeho motorické dovednosti, naučí se plavat již v nízkém věku a vy nemusíte mít do budoucna o své dítě strach, když upadne do hlubokého bazénu a zároveň si i vy na hodinách plavání zacvičíte a pokud máte vodu rádi, bude to pro vás všechny nezapomenutelný zážitek a později třeba společný koníček.

9. Cvičte „online“ z domu

Rády byste (opět) začaly pořádně cvičit pod vedením lektora či trenéra, ale nemáte čas, hlídání a nebo chuť odcházet pravidelně pryč od svého miminka? Dočasným řešením vám mohou být online lekce či online kurzy cvičení. K dispozici je jich obrovská spousta a tak si můžete vybrat vskutku jakýkoliv styl cvičení, který vás bude bavit a případně jich vyzkoušet i více a kombinovat.

Mimo online lekce cvičení, stojí za zmínku také online kurzy hubnutí/zdravého stravování, které mohou přijít vhod těm z vás, které zkrátka potřebujete v rámci zdravého životního stylu nějaké vedení.

Ověřené online lekce/kurzy:

10. Buďte na sebe hodné

Nesrovnávejte se s kamarádkami a už vůbec ne s ženami, které sledujete na sociálních sítích. Každému tělu trvá jiný čas, než se vrátí do původní podoby. Záleží na vaší psychické pohodě, vaší stravě, genetice, průběhu porodu (po císařském řezu je potřeba nadělit si mnohem více času a odpočinku), ale také na spoustě dalších okolnostech, které neumíme ani pojmenovat. Každé z nás to zkrátka bude trvat jinou dobu, a to je v pořádku. Buďte na sebe hodné a dejte vašemu tělu čas, který potřebuje. Obdivujte jej za práci, kterou v uplynulých 9 měsících odvedlo a hýčkejte jej nejlépe jak dovedete.

Často kladené otázky o hubnutí po porodu

Jak zhubnout po císaři?

Pokud příchod na svět vašeho miminka proběhl císařským řezem, naše rady ohledně hubnutí, se pro vás příliš neliší od rad, které dáváme maminkám po přirozeném porodu. Všechny námi doporučené body platí i pro vás, jen je potřeba dát tělu ze začátku víc času na zahojení. Základem je zdravá strava, přiměřený pohyb a velmi prospěšná může být i návštěva fyzioterapeuta, který se zaměřuje na těhotné ženy a ženy po porodu.

Jak zhubnout při kojení?

Kojení by nemělo být přirozenému hubnutí žádnou překážkou, ba naopak, jak uvádíme v bodě #6, může vám dokonce pomoci při shazování přebytečných kil. Řídit se můžete všemi našimi tipy na hubnutí po porodu. Rozhodně se vyhněte extrémním deficitním dietám a hladovění – vy i miminko potřebujete získat dostatek živin a vitamínů.