montessori a waldorf

Srovnání Montessori a Waldorf

Jaký je rozdíl mezi pedagogickými přístupy Montessori a Waldorf?

Waldorf i Montessori jsou oblíbené alternativní pedagogické směry, které kladou důraz na neautoritativní přístup k dítěti. Množství principů, obsažených v těchto dvou pedagogikách, je velmi podobných, ne-li identických. Jaký je však mezi nimi rozdíl? Pokud se rozhodujete, zda své dítě umístit do montessori nebo waldorfské školky (nebo školy) a trochu tápete, který styl výuky je pro vás to pravé ořechové a v čem jsou tyto směry vlastně odlišné – tohle je článek pro vás.

Co mají Montessori a Waldorf společné?

Nejdříve si pojďme vyjmenovat principy, které jsou pro obě pedagogiky společné:

  • je kladen důraz na praktické využití nabytých dovedností
  • děti se učí skrze praktické ukázky a situace (samy jsou zapojené do procesu)
  • výukové hračky a pomůcky jsou z přírodních materiálů (jako např. dřevo)
  • ve výuce se využívají technologie velmi omezeně (nestane se, že by děti koukali většinu času na pohádky v televizi apod.)
  • ve vztahu rodič – dítě nebo učitel – dítě je dítě respektováno jako osobnost
  • je brán ohled na potřeby a zájmy dítěte, snaží se rozvíjet jeho přednosti
  • snaží se v dětech vzbudit zvědavost a lásku k učení
  • děti nejsou hodnoceny a srovnávány tabulkově (za pomocí známek)
montessori a waldorf

Rozdíl mezi Montessori a Waldorf

Oba přístupy mají vskutku spoustu společných znaků. V čem tedy hledat rozdíly?

Montessori

  • „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“
  • Učitel/rodič funguje jako pozorovatel, snaží se pochopit jaké jsou zájmy a potřeby dítěte a tomu uzpůsobí prostředí, ve kterém si dítě hraje nebo se učí. Prostředí je tak vytvořené na míru potřebám dítěte a poskytuje mu dostatečnou výzvu pro svůj rozvoj.
  • Založeno na filozofii lékařky a pedagožky Marii Montessori (Itálie, 1907).
  • Výuka je zaměřená a přizpůsobená potřebám dítěte, které si může samo vybrat, co se bude učit. Učitel funguje pouze jako průvodce.
  • Dítě bude nezávislé, soběstačné a bude mít jistou volnost v rámci rodičem/učitelem nastavených limitů.
  • Využití knih, hraček a jiných materiálů s důrazem na realismus (bez fantastických postav a elementů) – do 6 let věku dítěte.
  • Věkové rozpětí dětí v rámci jedné třídy je 3 roky (tzn. děti mezi sebou mohou mít rozdíl až 3 roky)
  • Nábytek a pomůcky ve třídě jsou upraveny na míru dětské velikosti. Pomůcky, které děti používají jsou „reálné“ – ve třídě najdete misky z porcelánu, sklenice ze skla… aby si děti zvykly s předměty zacházet opatrně. Pomůcky a hračky jsou dětem vždy přístupné na místech, kde dosáhnou.
  • Děti používají hračky a pomůcky, které navrhla a vyvinula zakladatelka montessori metody.
  • Často jsou zařazeny praktické aktivity ze života jako je např. vaření, šití nebo zahradničení.

Waldorf

  • „Vzdělání hlavy (znalosti), srdce (cítění) a rukou (činy)“
  • Vedeme dítě, aby bylo schopné nezávisle a sebevědomě přemýšlet (znalosti), mělo radost a kladný vztah k učení (cítění) a bylo schopné dosahovat svých cílů (činy).
  • Založeno na filozofii sociálního myslitele a pedagoga Rudolfa Steinera (Německo, 1919).
  • Výuka je prováděna formou škola hrou. většinou bez využívání učebnic. Aktivity jsou často kreativní a interaktivní a jsou vedené a organizované učitelem. Předměty jsou vyučovány v blocích.
  • Dítě bude kreativní, samostatné a bude mít kladný vztah k vzdělávání.
  • Využití jak realistických, tak kreativních fantastických knih, hraček a obrázků. Výuka je vhodně prokládaná uměním.
  • Děti ve třídě jsou stejného věku a učitel se třídou zůstává po několik let.
  • Atmosféra ve třídě působí spíše domácím, něž-li školním dojmem. Vybavení místnosti je čistě (nebo alespoň převážně) z přírodních materiálů. Ve třídě můžete najít různé zútulňující dekorace.
  • Pomůcky a hračky si děti často vyrabí a tvoří samy během studia.
  • Spousta aktivit probíhá venku, ideálně v přírodě a to v průběhu celého roku.

TIP: Prohlédněte si náš výběr kvalitních montessori hraček.

Který přístup vybrat?

Stojíte-li před rozhodnutím, kterou školku (nebo školu) ze zmíněných přístupů vybrat, pravděpodobně si budete muset vybrat jednu, která vám sedí nejvíce. Těžko najdete zařízení, které kombinuje tyto nebo více pedagogických přístupů dohromady. Najdete buďto školky (školy), které jsou čistě montessori nebo čistě waldorfské. V České republice najdete množství montessori školek a základních škol. Waldorf má v ČR podstatně méně vzdělávacích zařízení, za to máte k dispozici jak školky a základní školy, tak školy střední.

Pokud ale hledáte spíš přístup pro domácí vzdělávání a výchovu obecně, rozhodně není potřeba se zaškatulkovat pouze do jednoho z přístupů. Pokud se vám z každé pedagogiky líbí jiná část, můžete je doma zkombinovat a přizpůsobit vašim dětem. Mohou tak navštěvovat jedno ze zařízení (ať už waldorf nebo montessori) a doma jim prostředí přízpůsobíte na míru vašim představám.

Ať už se rozhodnete jakkoliv, je důležité sledovat dítě, jak mu přístup vyhovuje a zda pod jeho vlivem prospívá. Nebojte se některé věci pozměnit v průběhu času nebo kompletně přejít z jednoho přístupu na druhý, pokud jasně uvidíte, že vašemu dítěti dělá větší radost.